Новини

Зниження цін на газ не створить конкурентний ринок газу

Паливну бідність в Україні неможливо побороти зниженням цін на енергоресурси. Ринок потребує конкурентної моделі, яка підкріплена необхідними законодавчими та нормативними актами. Таку думку висловлює Олексій Хабатюк, член Експертної Ради ВГО «Федерація роботодавців нафтогазової галузі», заступник начальника департаменту енергоефективності «Нафтогаз України».

«Для нас найбільш важливим є перехід до реальної конкуренції в енергетичній сфері. Це те, чого сьогодні ще немає на рівні побутових споживачів. Ми маємо конкуренцію для юросіб, для промисловості, наприклад, в газовому секторі», - говорить експерт.

Є багато зауважень, які стосуються законодавчих та регуляторних актів саме для ринку побутових споживачів. Наприклад, у законі про ринок газу введено таке поняття, як вразливий споживач, але порядку визначення, хто саме відноситься до цієї категорії досі немає.

«В газовій сфері для побутових споживачів законодавство побудовано так, щоб зберегти монополію. Багатьом здається, що Нафтогаз і є тією монополією. Це не так. Нафтогаз не починав би реформу газового ринку, якщо хотів би лише зберегти монополію. Ті кроки, які були зроблені у 2014-2015 році, були направлені на розвалення монополії, щоб створити конкурентний ринок», - підкреслює Олексій Хабатюк.

Проте, поки споживач газу не буде мати змоги самостійно розраховуватися за газ, який має постачатися по ринковим цінам, а не за міфічною зниженою ціною, зруйнувати монополію не вдасться.

«Субсидіант стає простим споживачем, що платить своїми грошима. Завдання держави – визначити цього споживача, дати йому гроші, він має сам заплатити за свої послуги, проконтролювати, чи правильно йому нарахували суму за ці послуги. Те, що споживач зекономить - використає на те, що він вважає за потрібне. Чи це будуть заходи енергоефективності, чи споживчі витрати, не має суттєвої різниці. Головне тут мотивація і правильні взаємовідносини. Саме це є метою монетизації», - пояснює Олексій Хабатюк.

У цьому контексті важливо розуміти, що люди впродовж багатьох років, у тому числі і через субсидії, є дуже інертними у відстоюванні своїх прав. Вони не розуміють механізмів, але бачать безвихідність від звернень до органів державної влади, які б мали захищати їх права. «Якщо налагодити якісну комунікацію, а механізм монетизації субсидій це дозволить, це може змінити відносини між постачальником, державою, споживачами», - резюмує Олексій Хабатюк.