Новини

ГазПравда допоможе споживачам боротися зі свавіллям облгаззбутів

13 березня у Українському кризовому медіацентрі відбулася дискусія: «Як побутовим споживачам газу захистити свої права, і де шукати правду щодо платіжок за газ». В рамка заходу експерти говорили про масові незаконні рахунки за газ для населення, порушення прав споживачів та бездіяльності регуляторних органів влади. Також відбулася презентація консультаційного ресурсу для побутових споживачів газу ГазПравда.

«В наших українських реаліях ми розуміємо, що саме самоорганізація, громадська діяльність і бізнес можуть створювати правильні та необхідні речі. Сьогодні хочемо презентувати спільну ініціативу, яка була зроблена Федерацією роботодавців нафтогазової галузі, Групою Нафтогаз України, Громадською мережею ОПОРА. Це онлайн-платформа ГазПравда - ресурс, на якому кожен українець, який стикається з газовою проблематикою, може отримати консультацію», - розповів про одну з можливостей для захисту прав споживачів Віталій Щербенко, голова ВГО «Федерація роботодавців нафтогазової галузі».

Спонуканням для створення такої платформи стала велика кількість запитів від споживачів, які не розуміли, куди і як їм скаржитися на неякісне надання послуг з газопостачання чи розрахунків за спожитий ресурс.

«Ми систематизували ті запити, які вже отримали від громадян. І вирішили зробити сайт, на якому в одному місці буде міститися вся інформація по порадам, що людині робити, хто в кожному випадку несе відповідальність, куди скаржитися, як повернути правду та домогтися нормального рахунку від свого постачальника. З часом ми з колегами і експертами ринку проговорили, що є потреба не лише  в порадах: куди бігти та про що скаржитися, а також якась більш дієва допомога», - розказала детальніше про опції та наповнення сайту ГазПравда Олена Осмоловська, директор  з корпоративних комунікацій НАК «Нафтогаз України».

Вона зазначила, що на цьому сайті є зразки скарг, перевірені фаховими юристами, з посиланням на відповідні норми законів, постанови. Це те, що людині потрібно, щоб написати скаргу в облгаз чи газзбут  і не отримати відписку, що вона складена не по формі.

Ще одна важлива частина наповнення сайту стосується захисту інтересів споживачів в судах. Користувачі сайту зможуть знайти там шаблони позовних заяв, інструкції, куди йти, як найти свій суд тощо.

«Чим більш масовою буде така робота, тим краще. Ми бачимо, що багато подій, які відбуваються в суспільстві, починалися з низу, тому що часто бюрократичні механізми в уряді, регуляторі не помічають багатьох речей, поки це не випливе в якійсь інформаційний привід та тиск суспільства», - сказав Олексій Хабатюк, член Експертної ради ВГО «ФРНГ», заступник начальника департаменту енергоефективності НАК «Нафтогаз України».

В подальшому всі звернення та скарги будуть узагальнювати і перетворювати в конкретні пропозиції для уряду, для регулятора для зміни певних процедур. «Але у прийнятті цих змін буде важлива допомога суспільства. Лише тиск громадянськості важливий», - підкреслив Олексій Хабатюк.

Експерти наголошували: багато в чому проблеми у споживачів газу виникають саме від бездіяльності держорганів, які створені для того, щоб боротися з незаконними діями монополістів.

«Ми маємо дивну ситуацію, яка не повинна існувати в правовій державі, коли споживач залишився без жодного інструменту впливу на ситуацію. У стосунках між монополістом та споживачем, національний регулятор виступає лобістом монополіста, ускладнюючи ситуацію самого споживача. Коли національний регулятор чи суд забороняє виставляти такі рахунки, ця заборона не провадить ніяких санкцій. Тобто гроші, котрі облгаз зняв з ринку через виставлені рахунки, були йому заплачені і санкцій за це немає. Кошти не компенсуються, штрафів за це не накладають», -  звернув увагу Святослав Павлюк, голова Асоціації енергоефективних міст.

До того ж, споживач не має відчуття, що рахунок, який йому виставлено, є зрозумілим, чесним. Це спричиняє зростання неплатежів, формується заборгованість. Це, за словами Святослава Павлюка, негативно відіб’ється в першу чергу на субсидіантах, бо у травні частина з них не зможе отримати подовження субсидії.

Учасники круглого столу зауважили, що в період реформування ринку газу є багато невідповідностей, від яких знову ж страждає споживач. «Ми підтримуємо цю реформу і розуміємо, що повинно бути здійснено багато кроків. Окрім того, що вони складні, вони потребують правильного законодавчого регулятора, правильних дій від державного регулятора, від Кабінету міністрів, від Міністерства енергетики. Часто ці нормативно-правові акти суперечать один одному і на тому грають недобросовісні постачальники чи облгази і в результаті страждає споживач. Ми побачили в цьому проекті не просто змогу проконсультувати кожного окремого споживача, а й велику можливість для адвокаційної кампанії», - резюмує Тетяна Бойко, координатор житлово-комунальних та енергетичних програм «Громадянської мережі ОПОРА».

Сайт ГазПравда http://gazpravda.com.ua/ дозволить споживачам знайти відповіді на найбільш актуальні питання, пов’язані з нарахуваннями в платіжках, встановленням лічильників, отриманням монетизованої субсидії та якістю газу. Також на базі ресурсу працює інтерактивна консультаційна платформа. Споживач може описати свою проблему, якщо не знайшов рекомендації в основних розділах сайту, юристи ресурсу порадять, що робити.